Utan tändstift ingen tändning! Ganska logiskt eller hur? Men vad gör ett tändstift rent tekniskt? Tändstiftet är en av motorns viktigaste komponenter som får luft och bränsleblandningen att antändas samt får igång förbränningsmotorn. Tändstiftets uppgift är att utföra detta ungefär 3500 gånger per minut. Då kan du förstå vilket oerhört slitage det blir på tändstiftet. Det kan hända att motorn inte startar även om bränsle och luftblandningen är korrekt då gnistan från tändstiftet kanske inte är så stark som det behövs. Vad som också kan hända om gnistan inte är tillräcklig är att det kan bli misständning, skulle detta hända ett par gånger så kan det gå så illa att det blir permanenta skador på katalysatorn.
Tändstift som håller
Ett tändstift är gjort för att kunna utstå höga påfrestningar av både hetta och igensotning. När bränsle och luftblandningen strömmar in i cylindern har den en normal temperatur och lämnar efter förbränningen med ca 2500 grader Celsius. När ett tändstift tänds utsätts det för ungefär 25000 volt, men det är inte det enda som stiftet utsätts för. Trycket från kolven som möter tändstiftet ligger på ca 50 kg/cm2. Dessutom ska stiftet också utsättas för bensin och förbränningsgaser som tillsammans bildar korrosion. De flesta bilar som går på bensin och/eller etanol måste ha tändstift, normalt är ett tändstift per cylinder och mellan 3 och 6 cylindrar.
Olika tändstift – olika bilar
Ett tändstift ser inte likadant ut i alla bilar utan finns så klart i flera utföranden och även de som är speciellt anpassade för tävlingsbruk. När man gör service på bilen kan det vara bra att se över tändstiftet samtidigt och byta ut det om det är slitet. Som du kanske har förstått är tändstiftet avgörande för om bilen kommer att gå bra eller ej. Dålig förbränning är inte bra vare sig för bilen eller miljön. Ett dåligt tändstift är lika med en svårstartad bil, särskilt om det är kallt ute under vinterhalvåret. Så därför kan det löna sig att då och då kontrollera dina tändstift, så kommer också motorn att hålla längre och mer friktionsfritt.
Kommentarer är stängda.